Potrzebujesz prawej ręki od finansów

Dealerska Akademia Dyrektorzy Finansowi to pierwszy projekt przygotowujący do pełnienia funkcji dyrektora finansowego w firmie dealerskiej.

KOLEJNA EDYCJA W ROKU 2022!

ZAINTERESOWANY? WYŚLIJ MAILA O TREŚCI "DF 2022" NA ADRES DAP@MIESIECZNIKDEALER.PL A O STARCIE ZAPISÓW DOWIESZ SIĘ JAKO PIERWSZY!

KTO POWINIEN UCZESTNICZYĆ W AKADEMII?

Główni księgowi, zyskujący wiedzę i umiejętności dyrektora finansowego

Dyrektorzy finansowi, którzy rozwijają swoje kompetencje

Właściciele, członkowie zarządu, którzy samodzielnie zarządzają, finansami dealerstwa

DLACZEGO WARTO WZIĄĆ UDZIAŁ W AKADEMII?

Umocnisz wartość firmy w relacjach z kluczowymi partnerami biznesowymi – instytucjami finansowymi i importerami

Rozwiniesz swoje kompetencje zawodowe, zyskasz nowe wyzwania i perspektywy

Podniesiesz umiejętności struktur finansowo-księgowych, dzięki którym przewidzisz kryzysy i nadchodzące trendy – szybciej niż Twoi konkurenci

Przyspieszysz rotację należności, zapewnisz firmie dodatkowy kapitał obrotowy i podniesiesz jej rzeczywistą rentowność

PROGRAM ZAJĘĆ

Marta Szafarowska, 25.01.2019

PODATKI

1. Znaczenie podatków w firmie

Bezpieczeństwo podatkowe:

  • procedury wewnętrzne i ich przestrzeganie,
  • urzędowe interpretacje prawa podatkowego oraz orzecznictwo sądów,

Efektywne rozliczanie podatków w firmie - struktura kapitałowa i formy prowadzenia działalności gospodarczej a skutki podatkowe.

2. Ogólne prawo podatkowe

Sposoby powstawania zobowiązań podatkowych

  • zobowiązania podatkowe powstające z mocy prawa,
  • zobowiązania podatkowe powstające na mocy decyzji,

Sposoby zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych

Sposoby wygasania zobowiązań podatkowych, w tym: odpowiedzialność członków zarządu (i osób trzecich, np. spadkobiercy, nabywcy części przedsiębiorstwa) za zobowiązania podatkowe

3. Postępowanie podatkowe oraz postępowanie sądowo – administracyjne

  • organy kontroli skarbowej, organy podatkowe, sądy administracyjne I i II instancji,
  • rozstrzygnięcia w toku postępowania oraz środki zaskarżenia,
  • postępowanie w przedmiocie urzędowych interpretacji przepisów prawa podatkowego.

4. Podatki dochodowe oraz kształtowanie polityki w tym zakresie (w odniesieniu między innymi do samochodów oraz części zamiennych)

Podatek dochodowy od osób fizycznych:

  • formy współpracy a źródła przychodów oraz ogólne zasady rozpoznawania przychodów,
  • koszty uzyskania przychodów, koszty faktycznie poniesione oraz koszty zryczałtowane,
  • wybrane zwolnienia,
  • obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne,

Podatek dochodowy od osób prawnych:

  • źródła przychodów,
  • ogólne zasady dotyczące rozpoznania przychodów i kosztów uzyskania przychodów,
  • wybrane koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów,
  • podstawowe informacje na temat podatku u źródła z uwzględnieniem typowych postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

5. Podatek od towarów i usług

  • dostawa towarów oraz świadczenie usług,
  • WDT oraz WNT,
  • obrót jako podstawa opodatkowania,
  • ogólny oraz szczególny obowiązek podatkowy,
  • kiedy podatek naliczony nie podlega odliczeniu?
  • dokumentowanie dla potrzeb podatku od towarów i usług.

6. Podatek od nieruchomości oraz inne podatki

ZARZĄDZANIE WSKAŹNIKOWE W FIRMIE DEALERSKIEJ

Wojciech Kordalewski, 26.01.2019/8.03.2019

Wyzwania dyrektora finansowego

Rola dyrektora finansowego w organizacji dealerskiej i zakres jego obowiązków,

Planowanie

Na czym polega planowanie?

Wpływ dealerskiej działalności operacyjnej na wskaźniki finansowe osiągane przez firmę:

Omówienie procesu planowania:

  • analiza zewnętrzna,
  • analiza wewnętrzna,
  • przygotowanie celów, budżetu oraz konkretnego planu działania (budżetowanie od góry i od dołu),
  • monitorowanie wykonania i/lub ewentualne korekty,
  • sprzedaż samochodów nowych,
  • sprzedaż samochodów używanych,
  • serwis mechaniczny,
  • serwis blacharsko-lakierniczy,
  • dział sprzedaży finansowania i ubezpieczeń,
  • dział części.

Procedury finansowe

  • zarządzanie należnościami (w tym: terminy płatności),
  • dostosowanie systemu wynagrodzeń,
  • zarządzanie marżą – kompetencje poszczególnych pracowników.

DEALERSKIE ŹRÓDŁA ZYSKÓW

Michał Wąsik, 9.03.2019

Aktualne wyzwania rynku:

  • omówienie problemów
  • przedstawienie przykładowych rozwiązań

Zarządzanie dealerstwem

Modele zarządzania stacjami dealerskimi:

  • struktura organizacyjna firmy,
  • podział kompetencji i odpowiedzialności,
  • budżety oraz planowanie,
  • zarządzania finansami,
  • modele biznesowe.

Personel i struktura organizacyjna

  • zarządzanie ludźmi,
  • kierownicy działów.

Zarządzanie finansami

Centra zysku stacji dealerskich

  • dział sprzedaży samochodów nowych,
  • dział sprzedaży samochodów używanych,
  • dział serwisu,
  • dział blacharni / lakierni,
  • dział części,
  • koszty pośrednie,

Omówienie najważniejszych wskaźników

PRAWO

Paweł Tuzinek, 29.03.2019

1. Formy prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce

  • jednoosobowa działalność gospodarcza,
  • spółka cywilna,
  • osobowe spółki handlowe,
  • spółki kapitałowe,
  • pozostałe formy (spółdzielnia, EZIG, fundacje i stowarzyszenia).

2. Zasady reprezentacji w poszczególnych formach działalności i ich znaczenie

3. Forma działalności gospodarczej a sukcesja firmy

4. Odpowiedzialność przedsiębiorców i ich przedstawicieli

  • odpowiedzialność przedsiębiorcy jednoosobowego i sytuacja małżonka,
  • odpowiedzialność wspólników spółek,
  • odpowiedzialność członków zarządu,
  • odpowiedzialność pracowników, pełnomocników i innych osób.

5. Pojęcia z zakresu prawa gospodarczego w kontekście umów z importerami i pozostałymi kontrahentami, w tym: kwestia używania znaków towarowych

6. Upadłość

  • definicja pojęcia,
  • kto i w jakim terminie ma obowiązek zgłosić wniosek,
  • sankcje za niezachowanie terminu,
  • postępowanie upadłościowe – rodzaje i skutki.

7. Prawo cywilne w kontekście zawierania umów w obrocie gospodarczym, w tym z importerami i dostawcami

  • formy czynności prawnych: (forma dorozumiana, ustna, pisemna, akt notarialny, umowy, regulaminy), zawieranie umów drogą e-mailową,
  • treść podstawowych dokumentów towarzyszących zawieraniu umów handlowych,
  • podstawowe elementy umowy i załączniki do umów,
  • podstawowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego: odsetki, przedawnienie (w tym nowe terminy), kary umowne, odszkodowania, zaliczka, zadatek, kaucja zwrotna,
  • zakres weryfikacji kontrahentów.

Daria Zawrotniak, 29/30.03.2019

RACHUNKOWOŚĆ, KAPITAŁ OBROTOWY, PŁYNNOŚĆ

Rola dyrektora finansowego w firmie dealerskiej. Nowe wyzwania

Modele funkcjonowania dyrektorów finansowych

Dyrektor finansowy pełniący funkcję członka zarządu

Dyrektor finansowy pełniący funkcję prokurenta:

  • rodzaje prokury i zasady jej udzielania,
  • czym różni się prokura od pełnomocnictwa zakres odpowiedzialności prokurenta.

Rachunkowość finansowa

Ustawa o rachunkowości

Procesy finansowo-księgowe

Plan kont dla biznesu dealerskiego

  • plan kont jako narzędzie do przygotowania informacji zarządczej,
  • kryteria, jakie musi spełniać,
  • uwzględnienie specyfiki i potrzeb konkretnej firmy dealerskiej,
  • dealerski plan kont a wymagania importerów,

Model prowadzenia księgowości oraz kadr i płac

Tradycyjny czy elektroniczny obieg dokumentów? Wdrożenie i opracowanie procedur

Zatwierdzenie, badanie i ogłoszenie sprawozdania finansowego

  • badanie bilansu,
  • sporządzenie sprawozdania zarządu z działalności spółki i zawartość sprawozdania,
  • zasady wyboru biegłego rewidenta,
  • czy każda opinia biegłego rewidenta daje podstawy do podjęcia uchwały w przedmiocie podziału zysku? rodzaje opinii biegłego rewidenta,
  • sporządzanie sprawozdania finansowego,
  • czy na spółce ciąży obowiązek ogłaszania sprawozdań finansowych, a jeżeli tak to, gdzie i w jakich przypadkach,
  • zakres dokumentów składanych obligatoryjnie przez spółkę do Krajowego Rejestru Sądowego w związku z zakończeniem roku obrotowego,
  • forma złożenia sprawozdań,
  • sankcje za niedopełnienie ww. obowiązków wynikających z Ustawy o rachunkowości,
  • rozwiązywanie problemów w poszczególnych etapach procesu konsolidacji,
  • wewnętrzna sprawozdawczość finansowa (z podziałem na: autoryzacje, lokalizacje, działy).

Kapitały w spółkach

  • rodzaje kapitałów w spółce (zakładowy, zapasowy, rezerwowy),
  • tworzenie i zmiany wysokości kapitału zakładowego,
  • znaczenie kapitału zakładowego w relacjach z kontrahentami.

Kapitał obrotowy, należności, płynność

Omówienie zależności między poszczególnymi wskaźnikami, które mają wpływ na finanse firmy dealerskiej,

rachunek przepływów pieniężnych (Cash Flow),

dźwignia finansowa w firmie dealerskiej – przykłady oraz możliwość jej zastosowania,

efektywne zarządzanie kapitałem obrotowym – strategie biznesowe,

zarządzanie należnościami, zapasami i środkami pieniężnymi:

  • analiza przeterminowanych należności,
  • „miękka windykacja”,

zarządzanie kosztami:

  • finansowanie stoku,
  • wiekowanie magazynów,

polityka w zakresie wydatkowania pieniędzy.

ANALIZA FINANSOWA I ŹRÓDŁA FINANSOWANIA

Daria Zawrotniak, 12/13.04.2019

Analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa oraz zarządzanie księgowością

Jak na dealerstwo patrzy jego właściciel, a jak analityk bankowy?

  • analiza ilościowa,
  • analiza jakościowa,

Analiza wskaźnikowa jako podstawowe narzędzie analityczne:

  • wskaźniki rentowności,
  • wskaźniki płynności finansowej,iii.wskaźniki wypłacalności,
  • wskaźniki rynku kapitałowego,
  • dodatkowe specyficzne wskaźniki dla branży dealerskiej,

Audyt kluczowych kontraktów

Pozyskiwanie finansowanie / źródła finansowania

  • źródła i sposoby finansowania,
  • kredyt jako podstawowe źródło kapitału obcego,
  • najczęściej stosowane kowenanty kredytowe,
  • leasing - wady i zalety, leasing operacyjny i leasing finansowy,
  • pozostałe źródła finansowania działalności,
  • prezentacja bilansowa źródeł finansowania.

Prognozy finansowe, tworzenie biznesplanu

Zarządzanie wartością firmy

Źródła / składniki wartości firmy:

  • autoryzacje i związane z nimi obszary sprzedaży,
  • marka / znaki towarowe,
  • CRM,
  • know-how,
  • domeny i strony internetowe.

RACHUNKOWOŚĆ ZARZĄDCZA

Daria Zawrotniak, 24/25.05.2019

Prognozowanie i planowanie. Początkowy etap tworzenia budżetu

Prognoza jako wspomaganie procesów decyzyjnych:

  • czym jest?
  • wybór metodologii,
  • proces prognozowania,
  • istotne techniki prognozowania,

Planowanie:

  • czym jest?
  • funkcje,
  • planowanie i prognozowanie – różnice.

Zarządzanie kosztami

  • zarządzanie kosztami a cięcie kosztów – różnice,
  • rachunek i analiza kosztów - powiązanie ich z pozostałymi kosztami oraz przychodami firmy,
  • poprawa efektywności kosztowej (praca z dostawcami oraz działania wewnątrz organizacji),
  • cele krótko- i długookresowe,e.system informacji zarządczej,
  • motoryzacyjne wskaźniki wydajności (KPI), które umożliwią benchmarking i pomogą w zarządzaniu kosztami.

Budżetowanie

  • łączenie budżetu ze strategią firmy dealerskiej,
  • dobre praktyki do wykorzystania przy tworzeniu budżetu,
  • mój pierwszy budżet.

Rachunkowość i sprawozdawczość zarządcza z uwzględnieniem kontroli wewnętrznej

Kontroling – możliwe zastosowania

Rodzaje kontrolingu

Raportowanie:

  • analiza pozycji wynikowych,
  • prezentacja budżetu z uwzględnieniem potrzeb właściciela i osób zarządzających firmą,
  • tworzenie bazy sprawozdawczej,

Projektowanie rozwiązań informatycznych stanowiących wartość dodaną dla firmy dealerskiej:

  • Microsoft Excel,
  • połączenie z systemami DMS.

Realizacja i rozliczanie budżetu

  • wnioskowanie,
  • badanie odchyleń,
  • zarządzanie przez budżet.

Aktualizacja budżetu

  • przyczyny,
  • realizacja.

EXCEL W CODZIENNEJ PRACY DYREKTORA FINANSOWEGO

Piotr Majcher, 14.06.2019

Przygotowanie danych do analizy

  • poprawne wprowadzanie danych do Excela,
  • znajdowanie i oznaczanie niepoprawnych danych,
  • poprawianie danych przy użyciu mechanizmu znajdź/zamień,
  • poprawianie liczb przechowywanych jako tekst,
  • importowanie danych.

Analiza danych przy pomocy tabel przestawnych

  • wstawianie tabeli przestawnej,
  • zmienianie obliczeń wykonywanych w tabeli przestawnej,
  • formatowanie tabeli przestawnej,
  • filtrowanie i sortowanie w tabeli przestawnej.

Analiza i przekształcanie danych przy pomocy funkcji

  • najważniejsze funkcje do pracy z tekstem,
  • funkcje do tworzenia inteligentnych i warunkowych formuł – funkcje logiczne,
  • łączenie danych przy pomocy funkcji wyszukujących,
  • najpopularniejsze funkcje finansowe.

Graficzna prezentacja danych

  • przygotowanie danych do wykresów,
  • wstawianie i modyfikowanie wykresów.

FIRMA DEALERSKA W OTOCZENIU
MAKRO- I MIKROEKONOMICZNYM

Marek Zuber, 15.06.2019

Elementy mikro- i makrootoczenia firmy

Rynki finansowe

  • definicja,
  • podział.

Przegląd najważniejszych rynków finansowych i instrumentów finansowych

Najważniejsze wskaźniki makroekonomiczne

  • omówienie,
  • wskazówki w zakresie ich interpretacji.

Czynniki wpływające na rynki finansowe

Jaki to wszystko ma związek z nami?

  • Przykłady praktyczne, np. emisje obligacji, zabezpieczanie ryzyka walutowego i stopy procentowej.

Co nas czeka? Prognozy dotyczące najbliższej i dalszej przyszłości

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Pozostaw swój adres e-mail, a poinformujemy Cię o uruchomieniu zapisów i szczegółach Dealerskiej Akademii Dyrektorzy Finansowi Edycja 2020.

WYKŁADOWCY

Daria Zawrotniak

Z branżą motoryzacyjną związana od kilkunastu lat. W tym czasie zajmowała kluczowe dla dealerskiego biznesu stanowiska: główny księgowy, dyrektor finansowy, dyrektor zarządzający w kilku firmach dealerskich, dzięki czemu posiada szerokie spektrum wiedzy i znajomości biznesu nie tylko z pozycji finansów i księgowości. Posiada prestiżowy certyfikat Mercedes Benz Finance Manager. Obecnie związana z poznańską, wielomarkową Grupą Voyager.

Dysponuje ogromnym doświadczeniem w branży dealerskiej, które zdobył pracując na różnych stanowiskach w stacjach dealerskich w Polsce i zagranicą. Przez kilkanaście lat był związany z Grupą PGD, pełniąc między innymi role dyrektora generalnego i prezesa zarządu PGD. Obecnie – jako konsultant ASE Global – realizuje indywidualne konsultacje, programy naprawcze oraz projekty szkoleniowo-coachingowe dla właścicieli i kadry kierowniczej dealerstw w zakresie zarządzania poszczególnymi działami stacji dealerskiej.

Wojciech Kordalewski

Michał Wąsik

Dyrektor biura ASE Global w Polsce, odpowiedzialny także za rynek w Czechach i na Słowacji. Ekspert w dziedzinie Business Management rynku motoryzacyjnego. Swoje doświadczenie zdobywał, wdrażając nowoczesne systemy raportowania finansowego dla dealerów samochodowych. Obecnie prowadzi liczne kursy z zakresu zarządzania wskaźnikowego stacją dealerską – dedykowane właścicielom stacji oraz kierownikom poszczególnych działów.

Marta Szafarowska

W trakcie wieloletniej praktyki zdobyła szeroką wiedzę i doświadczenie w zakresie problemów podatkowych typowych dla firm z branży leasingowej i motoryzacyjnej, a także producentów i dystrybutorów wyrobów akcyzowych, w tym w szczególności samochodów osobowych. Od 2014 r. prowadzi dedykowane szkolenia dla dealerskich księgowych odbywające się w ramach projektu Dealerska Akademia Podatkowa. Partner w firmie GEKKO Taxens Doradztwo Podatkowe.

Z Excelem pracuje od 18 lat, a szkolenia z tej aplikacji – również dla dealerów – prowadzi od 2007 r. Proste wytłumaczenie nawet najbardziej skomplikowanych zagadnień to jego chleb powszedni. Od 2011 r. prowadzi kanał na YouTube, w których omawia problemy związane z Excelem. Od tego czasu opublikował ponad 800 filmów, które miesięcznie ogląda ponad 200 tys. użytkowników. Posiada certyfikaty potwierdzające jego doświadczenie i umiejętności związane z Excelem, w tym: Microsoft Certified Trainer i Microsoft Excel Expert.

Piotr Majcher

Radca prawny Związku Dealerów Samochodów niemal od początku istnienia tej organizacji. Ekspert i praktyk w dziedzinie prawa motoryzacyjnego, prawa konsumenckiego i prawa handlowego. Od 8 lat świadczy pomoc prawną polskim dealerom samochodów,odpowiadając na bieżące problemy prawne pojawiające się w naszej branży. Przez jego biurko przeszły praktycznie wszystkie nowe umowy dealerskie oraz ogromna większość dokumentów kierowanych do sieci dealerskich przez importerów, firmy ubezpieczeniowe, banki i inne podmioty. Na bieżąco uczestniczy w procesach tworzenia prawa,przygotowując opinie, stanowiska i postulaty w imieniu branży dealerskiej.

Paweł Tuzinek

Ekonomista i analityk rynków finansowych. Prowadzi działalność w zakresie zarządzania finansami, analizy przedsiębiorstw oraz sporządzania prognoz makroekonomicznych i rynkowych. Jego komentarze dotyczące kwestii gospodarczych i rynków walutowych regularnie ukazują się w polskich mediach. Był szefem doradców ekonomicznych premiera Marcinkiewicza, nagrodzonym prestiżową nagrodą „Polityczny doradca roku”. Doświadczenie zawodowe zdobywał również jako wykładowca w Akademii Toyoty. Gość specjalny ostatniej edycji Forum TOP100. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Marek Zuber

HARMONOGRAM ZAJĘĆ

Zjazd 1

Dealerskie źródła zysków
Michał Wąsik
9.03.2019

Zarządzanie wskaźnikowe w firmie dealerskiej (cz.1)
Wojciech Kordalewski
26.01.2019

Zjazd 2

Dzień 1

Dzień 2

Zarządzanie wskaźnikowe w firmie dealerskiej (cz.2)
Wojciech Kordalewski
08.03.2019

Podatki
Marta Szafarowska
25.01.2019

Prawo
Paweł Tuzinek
29.03.2019

Zjazd 3

Rachunkowość, kapitał obrotowy, płynność (cz.1)
Daria Zawrotniak
29.03.2019

Rachunkowość, kapitał obrotowy, płynność (cz.2)
Daria Zawrotniak
30.03.2019

Zjazd 4

Analiza finansowa i źródła finansowania (cz.1)
Daria Zawrotniak
12.04.2019

Analiza finansowa i źródła finansowania (cz.2)
Daria Zawrotniak
13.04.2019

Zjazd 5

Rachunkowość zarządzcza
Daria Zawrotniak
24.05.2019

Rachunkowość zarządzcza
Daria Zawrotniak
25.05.2019

Zjazd 6

Excel w codziennej pracy dyrektora finansowego
Piotr Majcher
14.06.2019

Dealer w otoczeniu makro- i mikroekonomicznym
Marek Zuber
15.06.2019

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

Cena uczestnictwa:

9900 zł + VAT*

ZGŁASZAM UDZIAŁ

Akademia skierowana jest do:

- głównych księgowych, zyskujący wiedzę i umiejętności dyrektora finansowego
-dyrektorów finansowych, którzy rozwijają swoje kompetencje,
-właścicieli, członków zarządu, którzy samodzielnie zarządzają, finansami dealerstwa,

*Płatność może być realizowana jednorazowo lub w dwóch ratach.

Zajęcia rozpoczną się w styczniu 2019 r. i potrwają do czerwca 2019 r. Łącznie odbędzie się 6 dwudniowych zjazdów, co daje 12 dni szkoleniowych.

Termin

Ograniczona liczba miejsc

Maksymalnie 20 firm dealerskich

Udział w szkoleniu obejmuje:

  • uczestnictwo w sześciu dwudniowych sesjach szkoleniowych
  • materiały szkoleniowe
  • lunch i serwis kawowy

Lokalizacja

Hotel Airport Okęcie****
Warszawa, ul. 17 Stycznia 24

DYREKTOR FINANSOWY W FIRMIE DEALERSKIEJ

Dyrektor finansowy to funkcja, której potrzebuje coraz większa liczba firm dealerskich. Zachęcamy do lektury artykułów na ten temat opublikowanych w miesięczniku „Dealer”.

Miesięcznik Dealer, Kwiecień 2017

Miesięcznik Dealer, Kwiecień 2017

PIERWSZA EDYCJA W OBIEKTYWIE

KONTAKT

Masz pytanie?
Zadzwoń lub napisz!

882 168 648

Jakub Konieczny